Meine Forschungsinteressen sind die Analyse und Förderung der Generierung, Konstruktion und dem Teilen von Wissen in kleinen Lerngruppen, Arbeitsteams und größeren Gemeinschaften. Ich entwickelte mehrere computerunterstützte Kooperationsskripts, die Rollen und Aktivitäten Lernender orchestrieren. Skripts fördern spezifische Interaktionsmuster sowie individuellen Lernzuwachs und Wissenskonvergenz in Gruppen. Lerner können mit diesen Skripts darin unterstützt werden, aktiv und gleichberechtigt an Wissensaustausch und kooperativem Lernen teilzunehmen sowie dabei besser zu argumentieren. Den Skript-Ansatz habe ich in verschiedenen Online-Szenarien, z. B. in Diskussionsforen, angewendet und weiter entwickelt, um verschiedene Sozialformen des Lernens sowie unterschiedliche bildungstechnologische Szenarien innerhalb und außerhalb des Klassenzimmers zu orchestrieren.

Redaktionelle Arbeiten:
  • Journal of Computers in Human Behavior: Gastherausgeber, Sonderheft Emerging and scripted roles in computer-supported collaborative learning (2010)
  • redaktioneller Beirat des International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning (seit 2012)
  • Gutachter für nationale Wissenschaftsförderstellen, wie etwa DFG, ISF, FWO, und SNF; Gutachter für wissenschaftliche Zeitschriften wie etwa International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Journal of Computer Assisted Learning, Computers & Education, Journal of Computers in Human Behavior, Instructional Science, Journal of Learning and Instruction, Research in Comparative & International Education, Journal for Educational Research Online, IEEE Transactions on Learning Technologies, und Gutachter für Konferenzen wie etwa CSCL, ICLS, EC-TEL, CTS, etc.
Auszeichnungen:

  • Auszeichnung für Demo Backstage auf der EC-TEL 2012
  • Auszeichnung für Demo Proportions auf der EC-TEL 2012
  • Preis für Outstanding Journal Article in the Field of Instructional Design Division of Design and Development of the Association for Educational Communications and Technology 2005
  • Preis für gute Lehre des Bayerischen Wissenschafts- und Kultusministeriums für die Entwicklung und Umsetzung computerunterstützter Lernumgebungen an der LMU München / der Virtuellen Hochschule Bayern 2000
(Source)




Armin Weinberger is founding professor and head of the Department of Educational Technology and Knowledge Management. His main research interests lie in analyzing and facilitating the generation, construction and sharing  of knowledge in small groups of learners, working teams, and larger communities. Armin Weinberger has a 20-year experience in designing, implementing, and investigating computer-supported collaboration scripts that orchestrate roles and activities of learners in technology-enhanced environments.

Armin Weinberger is on the editorial board of ijCSCL (International Journal of Computer Supported Collaborative Learning) and associate editor of the JLS (Journal of the Learning Sciences), the two premier journals of the Learning Sciences  field. Of the top ten most cited articles in ijCSCL, Armin is an author of four of them and the most published author in said journal 2006-2014. Recent publications concern the design and investigation of mass collaboration platforms for learning, such as social networking sites like Facebook, to leverage argumentation for learning online.


Abstract

Orchestration of Technology-Enhanced Learning

The concept of orchestration has recently emerged as a useful metaphor in  technology-enhanced learning research, because of its explanatory power and  appeal in describing how different learning activities, tools, and  arrangements could be combined to promote learning in an ecology of devices. More than a buffet of tools offering possibilities to the teachers,  orchestration refers to the purposeful mixture of different aspects of the learning experience, serving a particular set of learning goals. In this  presentation, current potentials and open issues in orchestrating  technology-enhanced learning arrangements will be discussed and exemplified  with current scenarios of technology-enhanced learning such as MOOCs  (Massive Open Online Courses), learning with social media, e.g., Facebook,  and learning with mobile and multi-touch devices.